Fight Science: Taekwondo

25 September 2008

Het National Geographic Channel heeft een nieuwe serie over Martial Arts en Wetenschap: Fight Science. In deze nieuwe show worden verschillende Martial Arts technieken onderworpen aan wetenschappelijke tests door een team van wetenschappers, filmmakers, computeranimators en martial arts-experts. Ook onze sport Taekwondo wordt aan de wetenschap onderworpen. Klik op lees meer voor interessante resultaten voor Taekwondo!

We hebben alvast enkele interessante wetenschappelijke uitkomsten voor jullie over Taekwondo:

  • Volgens de metingen reageren Taekwondoka’s in slechts 0.18 seconde: bijna twee keer zo snel als één keer knipperen met je ogen.
  • Een achterwaardse trap (dwit chagi) genereerde een kracht van bijna 700 kilo.

Het persbericht van het National Geographic:

“In ‘Fight Science’ worden voor het eerst mensen uit de crashtestindustrie, de biomechanica, de sportindustrie en de animatiebranche van Hollywood bij elkaar gebracht om met hun gecombineerde expertise en technologie heel uiteenlopende vechtsporttechnieken te onderzoeken uitverschillende Martial Arts. Zo komen we er achter wat de sterke punten, de voordelen en de beperkingen van de verschillende vormen van vechtsport zijn. En dankzij een revolutionaire combinatie van technieken, kunnen wetenschappers binnenin het lichaam van een vechtsporter kijken terwijl hij aan het vechten is.

DE DOJO

In ‘Fight Science’ worden wereldberoemde vechtsporters, voor elke discipline een zorgvuldig geselecteerde vertegenwoordiger, getest en gefilmd in een speciaal gebouwde combinatie van dojo, laboratorium en filmstudio. Het kostte meer dan een jaar om deze bijzondere ruimte te ontwerpen en te bouwen. Wat is er waar van alle verhalen? Bestaat er zoiets als een doodsklap? Hoeveel kracht oefent een vechtsporter uit? Met 32 infrarood ‘motion capture’ camera’s, drie hoge-definitie camera’s en drie ultra-snelle camera’s kunnen de crashtest- en biomechanica-onderzoekers de snelheid, kracht, uitwerking en mogelijkheden van de spieren en botten in de lichamen van de vechtsporters meten en in kaart brengen.

ANIMATIE

Door reflecterende strips op de lichamen van de vechtsporters te bevestigen, kunnen met behulp van de ‘motion-capture’ techniek ‘levende’ driedimensionale modellen worden gemaakt. Deze modellen worden gecombineerd met andere gegevens om animaties van de botten, spieren en zenuwen van de sporters te maken. In ‘Fight Science’ worden de bewegingen van de vechtsporters en hun ‘duplicaten’ naast elkaar geprojecteerd zodat we een uniek inzicht krijgen in de manier waarop hun lichaam elke beweging uitvoert.”

Reageer op dit bericht: